Witam wszystkich:)


Regularnie zamieszczam coraz to nowsze artykuły, które dotyczą obu kursów:

I. Kurs Gitarowy dla początkujących - w lewym nagłówku !

II. Kurs HTML i CSS - w prawym nagłówku !


Polecane blogi:



04 marca 2013

Odczytywanie tabulatur standard

Jeśli chcemy mieć dostęp do wielu tysięcy utworów, aby nauczyć się je zagrać na gitarze, to na pewno musimy opanować technikę odczytywania tabulatur.


Zasada 1.
Pierwsza zasada dotyczy strun o których musimy pamiętać:
Najniższa, to małe „e”, natomiast najwyższa, to duże E. 
Zasada 2.
 Liczby na tabulaturze
Wiadomo, że prosto jest grać utwory, które nie wymagają użycia lewej ręki.

Zagraj więc pierwsze takty utworu Nothing else matters, który z pewnością jest Ci dobrze znany. Grasz to w całości na pustych strunach.


Ćwiczenie (wstęp do no, thing else matters- Metallica)

e |-----------0----------------0--------------------|
H|--------0----0-----------0---0------------------|
G|-----0----------0------0--------0---------------|
D|--------------------------------------------------|
A|--------------------------------------------------|
E|--0-----------------0-----------------------------|
Liczba 0 wskazuje, że uderzamy pustą strunę…


Inaczej jest jednak w przypadku używania naszej lewej ręki, w celu naciśnięcia pewnych strun. Sprawdźmy na przykładzie, jak odczytujemy to z tabulatury:



e|---------------|
H|---------------|
G|--------2------|
D|------3--------|
A|----4----------|
E|--1------------|



Oznaczenie 1 mówi, że mamy zacisnąć stronę E (tą na górze) zacisnąć na pierwszym progu itd.

Tak wiec te litery na tabulaturze ukazują nam próg, na którym zaciskamy daną strunę.



Zasada 3. Akordy na tabulaturze




e|---------------|
H|-1-------------|
G|-2-------------|
D|-2-------------|
A|---------------|
E|---------------|



Dostrzegamy w tym przykładzie akord A-mol. Tam więc jednym ruchem uderzamy w struny.




Zasada 4. Wychwytywanie akordów



e|---------------|
H|---------------|
G|--------2------|
D|------3--------|
A|----3----------|
E|--1------------|



Jeśli widzimy taki zapis, to oznacza on zagranie po kolei pierwszych 4 strun z akordu F-dur. Dobrze jest wychwytywać takie akordy podczas nauki utworu. Wtedy będzie nam go o wiele łatwiej zagrać.




Zasada 5. Pauzy między dźwiękami




e|---------------|
H|---------------|
G|--------2------|
D|------3--------|
A|----3----------|
E|--1------------|


Dostrzegamy tutaj taki sam rytm.Pauzy między uderzeniem danej struny są identyczne



e|---------------|
H|---------------|
G|------------2--|
D|-------3-------|
A|----3----------|
E|--1------------|


Tutaj wygląda sprawa inaczej-po uderzeniu 1 struny następuje krótka przerwa, po uderzeniu 2 struny przerwa, a po 3 strunie spora przerwa. Takie pauzy są ustawione proporcjonalnie, czyli wzrastają dwukrotnie